Elsevier

From RationalWiki
Jump to: navigation, search
Elsevier logo
The poetry of reality

Science

Icon science.svg
Extraordinary claims with
extraordinary evidence
Hot from the
giants' shoulders

Elsevier, founded in 1880, is a leading scientific publisher, producing more than 2,000 scientific journals including leading publications The Lancet and Cell. While the company plays an important role in academic publishing, it has also attracted considerable controversy for policies leading to academic dishonesty and the promotion of pseudoscience, and for being a great sucking vampire tick on science itself.

Contents

[edit] Expensive

Many complaints about Elsevier center on its journal pricing policy. Elsevier journals are in general prohibitively expensive, with yearly subscriptions fees for some journals approaching $35,000.[1] The difficulties associated with these costs are compounded by Elsevier's practice of "bundling" journals, in which libraries receive significant discounts for subscribing to large groups of journals at a time. The journals included in a single bundled package are chosen by Elsevier, and as a result most major university libraries shell out thousands of dollars for subscriptions to the prestigious journal Homeopathy, among others, possibly lending undeserved legitimacy to this subject.

These high costs have led to a number of leading universities encouraging their faculty to consider publishing in other journals.[2] Moreover, the entire editorial boards of several journals have resigned in protest of Elsevier's pricing policies, starting with the Journal of Logic Programming in 1993. This culminated with the 2006 resignation of the entire board of Topology, formerly one of the top journals in mathematics.[3] The boards of these publications went on to found new journals, published by other houses at significantly lower prices.

[edit] Rubbish

Elsevier has maintained that its prices are justified by the high quality of the editing and publication of its products. This is generally borne out in Elsevier's top journals. Critics called this defense into question after revelations about the Elsevier journal Chaos, Solitons & Fractals, which was discovered to have carried hundreds of utterly incoherent papers by its own chief editor, Mohamed El Naschie. Many universities had subscriptions as a result of the practice of bundling.

[edit] Fraudulent

The company has occasionally crossed the line from simple neglect into outright fraud. The Australasian Journal of Bone & Joint Medicine, published by Elsevier between 2002 and 2005, was revealed to have been bought and paid for by the pharmaceutical company Merck, and the majority of the papers in it were favorable towards Merck's products. Elsevier maintained that the periodical had never been intended as a scientific journal, and that they couldn't imagine where anyone would've had that impression. Eventually it was discovered that five or six other promotional publications of this sort had been produced, as Elsevier apologized for the deception.

Elsevier employees also posted numerous shill reviews of their products on Amazon, though the company disavowed these actions and blamed them on a "rogue employee".[4] They still make a lot of their computer and art books available to reviewers through Amazon's Vine program, but since Vine reviewers have complete editorial independence, currying favor is not much of an option there.

[edit] See also

[edit] References

Personal tools
Namespaces

Variants
Actions
Navigation
support
Community
Tools